Vrijdag 07-08 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Robert Kraan - WaarBenJij.nu Vrijdag 07-08 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Robert Kraan - WaarBenJij.nu

Vrijdag 07-08

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

09 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Vrijdag 07-08
We hebben maar weer in Union Station ontbeten, met bagels dikbelegd met cream cheese en zalm, erg lekker.
De rondleiding in het Capitool begon om 12:10, dus we hadden wat tijd over die we wachtend in het zonnetje hebben doorgebracht.
Na de noodzakelijke veiligheidscontroles kwamen we in het bezoekerscentrum. Dit is (uiteraard) enorm, en mooi. Dit is in 2008 geheel ondergronds voor het Capitool aangelegd.
Buiten hadden we al gezien dat de enorme koepel van het Capitool in de steigers stond, en binnen hoorden we dat in verband met de restauratie de Rotunda niet toegankelijk is. De Rotunda is het centrale ‘plein’ van het Capitool waar je onder de koepel staat en deze dus in al zijn pracht kunt aanschouwen. Maar nu dus niet, jammer!
Nadat onze tour gestart was werden we van plek naar plek geloodst door grote aantallen gidsen en ‘bewakers’. Je kan iedereen alles vragen en ze nemen ook echt de tijd om je te antwoorden.
De tour was vanwege de restauratie dus wel sterk ingekort. Ondanks dat heb ik nu het idee dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis dan van de Nederlandse!
Hierna zijn we naar het Air and Space Museum gelopen. Dit was min of meer het oorspronkelijk doel van deze reis.
Ik zal niemand vervelen met een opsomming van wat voor geweldigs ze allemaal hebben daar.
Toen het sluitingstijd werd hadden Jeroen en ik ongeveer een derde gezien. Moeten we dus nog even naar terug.
We zijn hierna de National Mall overgestoken. De National Mall is een grote groenstrook die loopt van het Lincoln Memorial naar het Capitool. De bekende Reflecting Pond is er een onderdeel van. Hier hield Martin Luther King toen zijn bekende bijeenkomst en toespraak “I have a dream”.
Dit groenstrookje is 5 mijl bij een halve mijl, dus 8 kilometer lang en 800 meter breed. Leuk om ‘even’ met je hond om heen te lopen.
Nadat we aan de andere kant waren bleken we al snel in ChinaTown terecht te komen. Hier is tenminste leven in de brouwerij!!
Uiteindelijk vonden we een geschikt restaurant dan inderdaad ook zijn eigen bier brouwt, dus inderdaad in een brouwerij .
Hier hebben Jeroen en ik een geweldige steak genoten en Yolanda een volgens haar heerlijke salade.
Hier vandaan zijn we dwars door naar het hotel gelopen. Alleen bleek China Town toen vrij snelop te houden, en werd het steeds stiller op straat. Uiteindelijk voelde Yolanda zich niet meer zoop haar gemak, maar met twee bodyguards moet ze toch wel veilig zijn geweest.
Uiteindelijk hebben we veilig ons hotel terug gevonden en was de dag weer om.

• 09 Augustus 2015 - 09:47

Rob De Boer:

Goed dat jullie dream in ieder geval in vervulling is gegaan. Bagles met room, kaas en zalm? Enfin, dat lopen jullie er gelukkig weer in rap tempo vanaf. Het Air and Space Museum? Ik hoop dat je wat film- en fotoopnames hebt gemaakt. Heel veel plezier nog!