Dag 22 (Zaterdag) - Reisverslag uit Wąsowo, Polen van Robert Kraan - WaarBenJij.nu Dag 22 (Zaterdag) - Reisverslag uit Wąsowo, Polen van Robert Kraan - WaarBenJij.nu

Dag 22 (Zaterdag)

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

10 September 2016 | Polen, Wąsowo

Vandaag zijn we op pad geweest naar het Paleis Rogalin voorbij Poznan, dus ruim een uur rijden.
Dit paleis is bijzonder omdat er een in Poolse kringen een zeer voorname familie heeft gewoond. Totdat ze er in 1939 door de Duitsers uit werden geschopt. Na de oorlog heeft er nog even een Poolse president gewoond, maar tegenwoordig is het museum.
Een aantal jaren is het helemaal opgeknapt (met EU geld, uiteraard) maar ze hebben het weer helemaal als nieuw gemaakt.
Normaal zie je eigenlijk allemaal de oude meubels staan, verschoten bekleding en wrakke stoelen. Hier hebben ze alles opnieuw gemaakt, maar wel zoals het was. Dus de wandbekleding is helemaal opnieuw gefabriceerd, de meubels zijn grotendeel opnieuw gemaakt, met nieuwe bekleding, nauwkeurig nagemaakt van de laatste restanten bijna vergane stof.
Dit heeft het resultaat dat je je niet hoeft in te spannen om je voor te stellen hoe het geweest is, maar je ziet het zoals het was 200 jaar geleden.
Heel mooi dus.
Na het bezichtigen van de tuinen hebben we daar nog een hapje geluncht en zijn vervolgens binnendoor terug gereden.
's Avonds in ons hotel hebben we onze ogen uitgekeken, er waren TWEE bruiloften, en apart daarvan een groot feest. En terwijl wij op het terras zaten te eten werd er aan de tafel naast ons een huwelijksaanzoek gedaan. Ze zei JA, maar dan in het Pools (tak).
Groot feest dus.
Morgen gaan we naar Braunschweig, als eerste deel van onze terugtocht.