Ayers Rock - Reisverslag uit Yulara, Australië van Robert Kraan - WaarBenJij.nu Ayers Rock - Reisverslag uit Yulara, Australië van Robert Kraan - WaarBenJij.nu

Ayers Rock

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

11 Juni 2014 | Australië, Yulara

Omdat een dag hier toch aan de korte kant lijkt te zijn moesten we deze dag helemaal gebruiken.
Vanmorgen om 05:15 opgestaan ( in Nederland is dat geloof ik 22:45) zodat we om 06:00 uur met de Sunrise Tour mee konden. Je rijdt dan in het volledig donker naar een uitzichtpunt bij Uluru (de rots). Daar zie je dan de zon opkomen en de rode rots langzaam in het zonlicht komen. Vervolgens met de bus weer terug naar de rots zelf en een wandeling van anderhalf uur langs de rots onder begeleiding van een gids. Na een korte pauze in het bezoekerscentrum gingen we weer verder met de wandeling.
Prachtige wandeling, veel geleerd over de Aboriginal cultuur en over de rots zelf.
De rots is dus door de blanken Ayers Rock genoemd, maar de oorspronkelijke naam is Uluru, en zo wordt de rots tegenwoordig weer genoemd. Het is een heilige plaats voor de Aboriginals, en daarom worden de toeristen dan ook gevraagd om uit respect voor de Aboriginals de rots niet te beklimmen. Dat hebben we dus ook niet gedaan.
Nadat we weer in het resort terug waren hebben we even een uurtje gerust (we zijn ook geen 20 meer) en hebben toen een bezoek gebracht aan de Camel Farm. Daar hebben we een kort ritje gemaakt op een dromedaris (1 bult, in het engels camel, die met twee bulten is in het nederlands kameel, in het engels: Bactrian camel).
Daarna weer snel terug naar het resort en omkleden voor het avondeten.
Hiervoor hadden we ook weer een tour geboekt. We werden naar de plek Tali Wiru (Aboriginal voor prachtig duin) gebracht, alwaar we met een glas champagne in de hand de zon onder hebben zien gaan.
Dus bovenop een duin, met 360 graden rondom vrij uitzicht en in de verte Uluru. Ik ken helaas geen woorden om deze pracht voldoende te beschrijven.
Na zonsondergang kregen we een 5 gangen maaltijd van 5 sterren niveau. Tussendoor een Aboriginal die verhalen vertelde en op de Didgeridoo speelde.
We waren overigens maar met 6 mensen, dus behoorlijk exclusief!
Intussen is het hier 22:40, dus alles bij elkaar toch wel een lange dag.
Morgen in de loop van de ochtend weer met het vliegtuig naar Sydney om de camper op te halen.

• 11 Juni 2014 - 19:49

GP:

Indrukwekkend verhaal (elke dag trouwens), lijkt mij apart deze rots te zien.
    Hopelijk hiermee ook een onvergetelijke verjaardag gehad. Overigens nog vele jaren!