Donderdag 06-08 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Robert Kraan - WaarBenJij.nu Donderdag 06-08 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Robert Kraan - WaarBenJij.nu

Donderdag 06-08

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

09 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Donderdag 06-08
Vertrek naar Washington, en dus afscheid van New York…
We stonden om 08:00 uur op. De koffers waren gisteravond al grotendeels gepakt, dus douchen en aankleden, daarna uitchecken. Dat was allemaal snel gebeurd.
Toen naar de overkant van de straat, naar het Penn Station, om daar met AmTrak 171 naar Washington te vertrekken.
We waren al een aantal malen door Penn Station heen gelopen, en elke keer werd iets duidelijker hoe dit enorm drukke station in elkaar zit. Het is samengesteld uit twee verschillende Subway stations die elk drie Subway lijnen hebben, daarnaast of daarboven of –onder zit nog een station van de Long Island Rail Road (LIRR) en dan is er ook nog een station van de New Jersey Transit.
En als laatste is het dus ook nog een station van de Amerikaanse spoorwegen AmTrak. Het moge duidelijk zijn dat er in het spitsuur vele duizenden mensen tegelijk hun trein naar huis willen hebben.
Daar komt bij dat het hier niet de bedoeling is om direct naar het perron te gaan want die zijn te smal en klein om zoveel uit- en instappers te verwerken. Elke paar minuten wordt dus ook omgeroepen dat je pas naar het perron mag als dat omgeroepen wordt. Dus alle mensen staan braaf in de hal te wachten tot dat hun trein met perronnummer wordt omgeroepen, en dan hebben ze ca. 10 minuten de tijd om beneden te komen, een deur te vinden, in te stappen en hun bagage kwijt te raken. Pfff.
Wij hadden een voucher voor de trein waarvan we ook niet precies wisten wat we daar mee aan moesten, dus eerst maar naar een kaartjesloket, maar daar hoorden we dat de voucher direct ook een e-ticket voor ons alle drie was. Desgevraagd kon de man ons ook vertellen dat we zelf de bagage mee moesten nemen.
Uiteindelijk ging het allemaal heel vlot, de trein werd omgeroepen met perronnummer, wij samen met nog 1000 man naar beneden, waar ik heel snel langs alle massa’s heen kon komen om een half lege wagon te bereiken. De bagage kon makkelijk boven de stoelen in de rekken. De stoelen zijn heerlijk ruim en luxe.
De trein vertrok op tijd en via een aantal tussenstops gingen we met max 200 km/h naar Washington, waar we ook op tijd aankwamen, na een rit van 4,5 uur.
Van Union Station was het ongeveer 10 minuten lopen naar ons hotel. Dit is een tamelijk nieuw en modern Hilton. Een hele verandering na het Pennsylvania Hotel in New York. Dit is in 1909 gebouwd en tot 1927 was het het grootste hotel van de wereld. Hierna is helaas het onderhoud een beetje achter geraakt, waardoor de pracht en praal nogal in vergane glorie is veranderd. Ondanks dat toch erg leuk om hier gelogeerd te hebben. Ik kende het trouwens nog uit mijn KLM tijd.
Maar nu zijn we dus in Washington, een hele verandering! New York bruist en leeft op elk moment van de dag, en Washington doet dat eigenlijk niet echt.
Na het inchecken zijn we weer terug gelopen naar Union Station op zoek naar een eetgelegenheid (dat zou in New York geen enkele moeite kosten). Het station heeft een FoodCourt en daar hebben we dus maar wat gegeten.
Daarna nog even naar het Capitool gelopen.
Terug in het hotel hebben we gelijk voor de volgende dag een rondleiding geboekt in het Capitool.
Hierna was de dag toch echt weer helemaal om.

• 09 Augustus 2015 - 09:54

Rob De Boer:

Druk, druk, druk dus. Door wat voor soort landschap ging de treinreis?

• 10 Augustus 2015 - 02:01

Robert:

Dank je Rob, dat stuk heb ik inderdaad overgeslagen.
    Het landschap was eigenlijk verrassend. Na vertrek uit het Penn station rij je direct de tunnel in onder de Hudson door, daarna zit je direct in New Jersey, waar we ook direct alweer stopten. Maar vertrek hiervandaan reden we door tot onze verbazing door behoorlijk bosrijk gebied, met ookhele grote waterrijke stukken,en moerassen. Echt ruig en wild.
    De trein maakt best wel veel stops, en je rijdt van New York ook via Philadelphia en Baltimore naar Washington. En dat zijn allemaal niet de kleinste steden, maar toch veel natuur tussendoor.
    Mooie rit!! Zeker beter dan vliegen!