Zaterdag 08-08 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Robert Kraan - WaarBenJij.nu Zaterdag 08-08 - Reisverslag uit Washington, D. C., Verenigde Staten van Robert Kraan - WaarBenJij.nu

Zaterdag 08-08

Door: Robert

Blijf op de hoogte en volg Robert

10 Augustus 2015 | Verenigde Staten, Washington, D. C.

Zaterdag 08-08

We hadden vrijdag al besloten dat het handig zou zijn om de Hop-on hop-off bus te nemen, zodat we een idee zouden kunnen krijgen van de bezienswaardigheden, en we ook wat andere wijken zouden zien.
Zaterdagochtend dus extra vroeg opgestaan en ontbeten zodat we al vroeg met de eerste bus mee zouden kunnen nemen. Er zijn hier vier lijnen, waarvan er twee voor de duidelijkheid dezelfde route rijden. We begonnen met de Blauwe/Rode lijn omdat die start bij het Union Station dat intussen onze vaste ontbijtplek is geworden.
Van Union Station ging het via het Capitool, dat we dus al bezocht hebben, langs de Mall en de musea naar het Washington Monument. Dat is die enorme witte naald/obelisk. Daar kun je helemaal naar boven, maar de capaciteit is erg beperkt en het animo niet. Er is dus een beperkt aantal kaarten per dag beschikbaar. Deze zijn niet van te voren te reserveren, maar je moet er uiterlijk zeven uur ’s morgens al voor in de rij staan. Dat gaat dus niet gebeuren, we hebben tenslotte wel vakantie .
Omdat het Washington Monument op een kleine verhoging in de Mall staat heb je wel een heel mooi en compleet overzicht op het Capitool aan de ene kant in de verte, het Lincoln Memorial aan de andere kant in de verte, en Jefferson Memorial en het Witte Huis aan de andere twee kanten.
Hierna de bus weer genomen naar het gebied naast de Mall, rondom de zogeheten Tidal Pool. Dat is een binnenmeer met verbinding naar de rivier de Potomac. Rondom dit meer zijn allerlei monumenten verzameld.
We hebben het Jefferson Memorial, het Franklin Delano Roosevelt Memorial, en het Martin Luther King Memorial bezocht. Hierna weer de bus genomen naar het Lincoln Memorial.
Daarna weer de bus die ons langs het Pentagon (is eigenlijk niet veel aan te zien, alleen maar groot) naar de erebegraafplaats Arlington bracht. Daar zijn we weer uitgestapt, en hebben we een bezoek gebracht aan het graf van JF Kennedy, Jacky en twee van hun kinderen. Daar vlak bij lagen nog Edward en Robert Kennedy. Voor de jongere generaties allemaal onbekenden intussen.
Opvallend aan alle Kennedy graven was de soberheid/ingetogenheid. Overigens liggen ze wel op een schitterende plek met prachtig uitzicht over de stad.
Hierna wilden we nog het graf van de Onbekende Soldaat en de monumenten voor de beide verongelukte Space Shuttles zien. Bij het graf van de Onbekende Soldaat maakten we ook precies de wisseling van de wacht mee.
Hierna weer terug naar de bus, naar Union Station, eten, en terug naar het hotel.
Omdat we de afgelopen dagen tamelijk veel gelopen hadden waren we blij dat we vandaag alle met deze bus zouden doen. Donderdag hadden we 13000 stappen gezet, vrijdag bijna 20000, en vandaag met deze bus 25000!! Dat is 15 kilometer. Ik had nooit gedacht dat ik zo’n afstand zou halen.

• 10 Augustus 2015 - 13:44

Rianne:

Handig zeg die Hop-on-Hop-off bus, zo kom je nog eens ergens.